(Romerikes Blad)

***Se video øverst i saken***

Torsdag morgen var det minusgrader over store deler av Romerike og få ting er mer irriterende enn å komme til en bil med is på rutene på en hektisk morgen.

Tidligere i høst hadde Fredriksstad Blad en sak om hvordan Dag Bjørgestad løser denne utfordringen.

– Jeg tar med meg en kanne med lunkent vann ut, og heller over rutene. Det fjerner all is, nesten uansett tykkelse. Og det skjer skånsomt uten riper. Og uten arbeid. Dette trikset lærte jeg da jeg studerte i Østerdalen for 26 år siden, forteller Bjørgestad til Fredriksstad Blad.

Romerikes Blad prøvde trikset og resultatet som du ser i videoen over ble isfri frontrute på få sekunder – helt uten å skrape.

(Saken fortsetter under bildet)

– Fungerer alltid

Bjørgestad som er assisterende leder i Dekkproff-kjeden sier at han har brukt denne metoden for å bli kvitt isen siden han ble kjent med den for over 20 år siden.

– Trikset fungerer hver eneste gang. Du må bare være veldig forsiktig og ikke bruke mer enn fingerlunkent vann. Blir det for varmt kan ruta sprekke, understreker han.

Dette med temperaturen på vannet er ting som blir påpekt flere steder.

– Ikke kok opp vann med vannkokeren og hell vannet på frontruten. De store temperaturforskjellene som da vil oppstå, gir risiko for at frontruten sprekker, fastslår blant annet Forbrukerrådet på sin hjemmeside.

Advarer

Daglig leder for Bilservice i Lillestrøm, Per-Arne Bergerskogen, sier at det også er andre elementer som gjøre at man skal være noe forsiktig med å bruke trikset til Bjørgestad, selv om dette har fungert bra for han i flere tiår.

– Jeg har aldri prøvd dette selv, men har man for eksempel en liten steinsprut man ikke er klar over i ruta kan det være dumt. Da kan ruta sprekke kjapt også ved mindre temperaturforskjeller.

Han sier de riktignok aldri har opplevd å få en kunde som har ødelagt frontruta på grunn av trikset som er brukt i denne saken.

– Men det kan jo kanskje ha noe med at det er en lite utbredt løsning for folk. Jeg tror nok de fleste som ikke har oppvarmingsmuligheter tyr til den vanlige isskrapen, sier Bergerskogen.