NAMDALEN: - Selv om vinteren i mange tilfeller er tøff, kan du hindre problemer med bilen om du gjør en liten innsats for å klargjøre den for kulde, sier rådgiver i NAF, Jan Harry Svendsen.

Vask og smøring av lister

Hans første tips er å holde bilen ren med jevnlig vask for å fjerne alt av sørpe og salt fra bilens understell.

Svendsen råder også bilister til å finne frem silikonstiften for å smøre opp listene rundt dører for å unngå at de fryser fast, og å bruke låsolje.

– Nøkkelløse systemer og fjernkontroll gjør at man ikke bruker låsen. Problemet kommer imidlertid dersom nøkkelen går tom for strøm. Har du da ikke passet på å smøre opp låsen med jevne mellomrom, er det ikke sikkert den lar seg låse opp.

NAF anbefaler 4 millimeter som et minimum på vinterdekk. Svendsen oppfordrer også til at du sjekker batteriet og at du holder mattene i bilen rene og tørre, for å hindre duggdannelse og is på innsiden av rutene

– En titt på batteriet er også smart. Er det irr på polene, er det nesten garantert at du får startproblemer. Løsninga er å rense dem, og så smøre inn poler og kabelsko med polfett.

Sjekk bremser og lys

Salt og saltsørpe tærer på bremsene. Løsninga er å foreta noen kraftige oppbremsinger med jevne mellomrom, under trygge forhold.

– Dette er spesielt viktig på elbiler, fordi den kraftige regenereringa sørger for at du ikke bruker bremsene like hyppig som på en bil med konvensjonell drivlinje. Ved å foreta noen kraftige oppbremsinger holder du skivene rustfrie, samtidig som man sørger for at mekanikken i bremsekaliperne og i det øvrige bremsesystemet holder seg smidig, sier Svendsen.

NAF anbefaler også at du tar en runde rundt bilen for å sjekke at alle lysene fungerer som de skal.

– Overraskende mange kjører gjennom hele vinteren med kjørelys. I mange tilfeller er da baklysene ikke tent. Mange biler har en Auto-innstilling for lysene, der bilen selv blender opp og blender ned. Det er komfortabelt, men ofte blender bilen ned for tidlig og venter for lenge med å tenne fjernlysene igjen. Derfor bruker jeg aldri denne funksjonen selv, sier NAF-rådgiveren.