Gå til sidens hovedinnhold

Sopp eller ikke sopp – det er spørsmålet som er i vinden akkurat nå i verden

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Hvordan skape eller finne noe med samleverdi som ikke forvitrer, det handler kappløpet i verden om nå. Noe som den virtuelle soppen ikke kan spise opp over tid og som er helt unikt og ikke kan reproduseres. På engelsk kaller man dette for non fungible. Kanskje man kan kalle det usoppelig på godt norsk. Det er også en fin parallell til konseptet ustoppelig, for det er nettopp det gruvedriften handler om i den finansielle og virtuelle verden.

Før dro man til Skorovass, Meråker og Svalbard for gruvedrift. Utvinning av ressurser har alltid vært et kappløp. Min oldefar dro til Spania og Nord-Afrika for å utvinne kobber, jern og wolfram. Her sitter jeg i Namsos over 100 år senere og tenker på hvordan jeg skal lage kunst som kan skape stabile forhold innenfor den finansielle verdensøkonomien. For det er kunstverk som er unike og ikke kan gjenskapes eller falle i verdi som danner hjørnestenene i dagens gruvedrift. Dagens kunst må være digital for å ha stor verdi og skal ikke nødvendigvis henge på veggen. Den eksisterer i et digitalt hvelv i en virtuell lommebok som en investering og stabilisator i blokk kjeden.

Denne type investering kalles for Non fungible Token og har forkortningen NFT. En token er noe man har byttet til seg for penger og har samme verdi som pengene man vekslet inn. Akkurat som i et kasino eller på tivoli, hvor man veksler pengene sine inn i plastbrikker som har en viss verdi man spiller eller kjører karusell for. En usoppelig brikke i et stort digitalt spill er det mest verdifulle man kan få tak i for tida. Det første digitale usoppelige kunstverket ble solgt ved Christie’s auksjonshus i New York i mars 2021 og gikk for 69 millioner dollar. Det var en digital collage med tittelen Hverdags - De første 5000 dagene. Det er sammensatt av 5000 digitale bilder av den amerikanske kunstneren Mike Winkelmann som kaller seg Beeple og har over 2 millioner følgere på Instagram.

Beeple har brukt 5000 dager på å skape dette kunstverket. Investoren som kjøpte det digitale verket, spekulerer i kryptovaluta. Pengene man kjøper usoppelige brikker for, hentes fra den virtuelle lommeboka. Enten det er Bitcoin- eller Ethereum-valuta så er denne type valuta ustabil og basert på digital utvinning. Digitale usoppelige brikker, fungerer som stabilisatorer i kryptoblokk-kjeden så det ikke løper løpsk den ene eller den andre veien. Uansett om valutaen faller eller stiger så har man i alle fall investert en del i noe som ikke forvitrer eller er flyktig.

En NFT eller DUB som jeg har valgt å kalle det på norsk (Digital Usoppelig Brikke), har verdi som er stadig eller stigende. De fleste digitale kunstverk har hittil vært etterspurt i e-sport-industrien. E-sport krever sofistikerte digitale visuelle effekter. E-sport-turneringer følges av tusenvis internasjonalt og er en industri som omsetter for milliarder. Men den nye investeringstrenden gir rom for kjøp og salg av digital kunst i enda større stil.

Nå kan kunstnere og fotografer verden over endelig glede seg over nye internasjonale plattformer for salg av unik visuell kultur (kunstverk) som hverken krever gallerirom eller innramming. Astronomiske beløp omsettes daglig via kryptovaluta. Det er ikke bare kunstverk som omsettes på denne måten. Alle typer unik kultur som egner seg for digital lagring kan brukes; memes, kunst, foto, musikk, tekst, filmsnutter etc.

Hva har dette med Namsos å gjøre egentlig? Jo, det handler om hvorfor kultur er essensiell investering.

Et datasenter er planlagt for Namsos og et nytt e-sport-rom ved kulturskolen er allerede etablert. Det er også snakk om muligheter for en batterifabrikk. Enda mer lukrativt enn en batterifabrikk i denne sammenhengen, kan være et gjenvinningssenter for batterier. Men det er visst også på tegnebrettet for Namsos; et avfallssenter med en gjenvinningsplan.

Både batterifabrikker og datasentre som utvinner blokkjedevaluta krever uansett store mengder elektrisitet. Noe som vi har i Norge. Enten det kommer fra vind eller vannkraft…

Vi kan velge om vi skal være kreative skapere eller brukere som utvinner, eller eventuelt begge deler.

Kunstnere, musikere, kulturarbeidere og kulturhus verden over, er i alle tilfeller i ferd med å få sin renessanse ved hjelp av det digitale og virtuelle rom. Ganske så uavhengig av pandemiske tilstander.

Kommentarer til denne saken