NAMSOS: – Det har vært fullt kjør i helga og de siste dagene, forteller salgs- og regionleder Ole Anders Haugerøy som sammen med varehussjef Steve André Andersen viser oss rundt i Biltemas nye storstue i Namsos.

For med hele 6.000 kvadratmeter, 19.000 varer med en vareverdi på over 40 millioner kroner og en ny kafe – håper duoen at pilene skal fortsette å peke i den samme retninga som tidligere. Nemlig oppover.

– Vi forventer en omsetningsvekst på 40 prosent når vi nå åpner dørene, sier Haugerøy.

Nesten seks ganger større

Fredag før helga stengte Biltema dørene – og mandag åpner de dørene til det nye varehuset på Spillum – som er 4.800 kvadratmeter større enn det gamle varehuset.

– Vi tok over bygget 5. februar, og det har vært veldig hektisk – men samtidig veldig artig og motiverende. Både håndverkere og ansatte jobber nå for å bli ferdig, forteller Steve André Andersen.

De siste dagene har nå gått med til å flytte alt av innhold fra den gamle butikken til den nye.

– Det ser kanskje litt kaotisk ut nå, men det er et organisert kaos. Vi jobber så fort vi kan, og blir vi ferdige før, kan det hende vi også åpner dørene før mandag – som er den offisielle åpningsdagen, forteller Haugerøy.

Fra 16 til 26 ansatte

Med atskillig større plass og en ny kafe som trekkplaster, betyr det også at det er behov for flere ansatte.

– Vi var totalt 16 ansatte før, men øker nå bemanninga til 26. Der kafeen skal ha seks faste ansatte i tillegg til to deltidsansatte, forteller Andersen.

Biltema i Steinkjer er det varehuset i Norge som selger flest burgere i året. Det er noe som motiverer «naboene» i Namsos.

– Vi gleder oss litt til å se hvordan vi kan klare oss opp mot dem. Selv om vi er kolleger, er det jo litt artig med konkurransen også, smiler Haugerøy.

– Hva blir den største forskjellen for kundene fra det gamle og til det nye varehuset?

– Det sier jo seg selv at det blir mye større plass, noe som betyr en bedre handleopplevelse enn før, alt blir mer oversiktlig og i tillegg blir det noen kasser med selvbetjening. Vi kommer også til ha fullt sortiment, som betyr 19.000 varer, sier Andersen.

– Vi jobber ut fra et konsept, men varehussjefen står veldig fritt til å velge selv hva han vil satse på, legger Haugerøy til.

Lange dager før åpning

Både Haugerøy, Andersen og resten av de ansatte har travle dager før åpningsdagen.

– Vi starter klokka åtte på morgenen og holder på til ti-ellevetida på kvelden. Så det blir lange dager, men samtidig er det artig og motiverende å være med på å skape noe fint for byen, sier Haugerøy.

– Hva er det folk handler mest av på Biltema i Namsos?

– Det går veldig mye i spylevæske, pappesker, tape, beslag og skruer. I tillegg er det verdt å nevne at Namsos er den butikken i vår region som har høyest andel bedriftskunder. Og det er jo litt artig, sier Haugerøy.

Nå gjenstår utplassering av varer og siste finpuss før dørene kan åpne, og selv om koronapandemien setter en stopper for åpningsfesten, tror Haugerøy og Andersen at folk er nysgjerrige på hvordan den nye butikken blir.

– Vi kommer ikke til å invitere til noen åpningsfest som vi helst skulle ha gjort, men vi forventer at det blir en del folk når vi åpner dørene. Nå gjenstår kun noen hektiske dager før åpninga – før vi forhåpentligvis får noen hektiske dager med kunder i varehuset, smiler Haugerøy og Andersen.