Bompengeselskapet Vegamot melder på sin nettside at innkreving av bompenger på nye fylkesveg 17 settes i drift 19. desember.
Bare uker før fylkesveg 17 mellom Sprova og Dyrstad i Steinkjer kommune skal åpne, har departement fortsatt ikke behandlet klagen fra Namdalseid kommune av bomplassering på Aunmyra.
Formannskapet i Namdalseid ber Samferdselsdepartementet om at det tas ei ny vurdering av hvor bomstasjonen på Fv 17 skal plasseres i Sprova.
Mandag morgen startet den fysiske demonteringa av bomringen i Namsos.
Innspill
Over én måned etter at bomringen i Namsos var historie, står det fortsatt spor etter den langs innfarten til byen.
Innbyggerne i Almli i Namdalseid kan puste lettet ut. De slipper å betale for intern kjøring i kommunen ved bompassering på Fv. 17 i Sprova.
Leserinnlegg
Namdalseid-ordfører Steinar Lyngstad raser over at innbyggere i kommunen må betale for det han oppfatter som intern kjøring i kommunen ved bompassering på Fv. 17 i Sprova.
Når nye Fv. 17 mellom Dyrstad og Malm er nedbetalt, har Camilla Fellmann Kristiansen punget ut 336.960 kroner for en veg hun ikke kjører på.
Når nyvegen fra Sprova til Steinkjer står ferdig før jul, vil en tur til Steinkjer og tilbake igjen koste 100 kroner og 80 øre for å passere bomstasjonene ved Sprova og Dyrstad på Fv 17 – hvis du har bombrikke. Uten brikke vil det koste 126 kroner.
Etter 5.928 dager, 371,5 millioner kroner i bompenger og over 35 millioner passeringer er verdens minste bomring historie.
Her er noen synlige bevis på hva Namdalsprosjektet har betydd for utviklinga av Namsos.
MENINGER
Han var for bompenger da Namdalsprosjektet ble etablert. Ola Larsen står fortsatt ved at det var riktig at ble et spleiselag.
Søndag 31. mars heiser Ola Myrvold flagget på balkongen i Kleppen når bomringen går over i historien.
Når verdens minste bomring stenges i helga, vil bilistene ha betalt inn til sammen 371,5 millioner kroner til prosjektet.
For egen regning
Om drøye to uker rives bomstasjonen i Namsos ned – og fra 6. april slukkes alle lyssignaler på bomstasjoner over hele landet.
Innen 1. oktober skal prosjektgruppa legge fram forprosjekt til en bompengefinansiert Lakseveg nord, Gartland-Flerengstrand. Om alle biter faller på plass, kan startskuddet gå i 2022.
– Det har ikke vært trivelig for folk å betale oppimot 100.000 kroner i bompenger, sier Liv Aalberg som imidlertid gleder seg over at bompengeinnkrevinga tar slutt 31. mars.
Så er det klart: Det som ble kalt verdens minste bomring fjernes fra 31. mars 2019.
Namdal regionråd skal over helga ta stilling til opprettelsen av ei gruppe som skal jobbe med planlegging, finansiering og organisering av vegoppgradering fra Vikna og til E6.
Innen 1. juli skal kommunene og regionrådet i Namdalen komme med sine innspill til en samlet vegstrategi for Trøndelag.
Namdal Bomvegselskap hadde 29,3 millioner kroner i driftsinntekter i fjor. Det er ei økning på 3,4 mill. fra 2016.
Under forrige namdalsting la samferdselsutvalget fram sitt hovedmål: «Moderne infrastruktur». For å få fortgang og større drift kan bompenger være løsninga.
Odd Erling Brøndbo mener politikerne seriøst bør vurdere et nytt bompengeprosjekt for å oppgradere vegnettet i Namsos og Overhalla.
Bygginga av Beitstadsundbrua er godt i gang, de første kineserne er på plass og alt er bare fryd og gammen, ifølge leder Gunn Iversen Stokke (Sp) i Hovedutvalg for veg.
Utbedring av Naklingssvingene og hele laksevegen opp til Gartland vil koste to til tre milliarder kroner. De blir trolig løst ved bompengefinansiering.
Færre passerte gjennom bomstasjonene i Namsos i 2017 enn året før. Men den marginale nedgangen får ingen konsekvenser for når bomringen skal fjernes.
Torsdag kveld er siste gang du kan kjøre gjennom bomringen i Namsos uten å betale. Fra fredag blir det innkreving døgnet rundt – sju dager i uka.
Fra 1. september blir det bompenger hele døgnet i bomringen rundt Namsos. Kommunestyret ønsket ikke å innføre nytt system og forlenge innkrevinga fram til 2020.
Namsos SV støtter ikke forslaget om å kreve bompenger døgnet rundt i bomringen rundt Namsos. Saken skal behandles av kommunestyret torsdag kveld.
Tida med betalingsfritak i bomringen på kveld og helg kan være over. Hvis innkreving hele døgnet innføres, kan bilistene være ferdig med å betale bompenger i april 2019.
I løpet av sommeren skulle bompengesystemet for bomringen rundt Namsos bli endret. Nå blir innføringa utsatt.
En eller annen gang i 2020 vil gjelda i Namdal bomvegselskap være nedbetalt – etter cirka 17,5 års innkreving.
I løpet av sommeren kan rabattsystemet for bomringen rundt Namsos bli endret. Da blir det blant annet slutt på bompasseringer til «halv pris».
Statens vegvesen vil ha slutt på forskuddsbetaling og høye rabatter på bomvegprosjekter. Det betyr endringer for Namdalsprosjektet.
Onsdag tok Statens vegvesen det første spadetaket på et av de største vegprosjektene i regi av Nord-Trøndelag fylkeskommune.
Ventetida er over for gjengen som skal stå for Fv 17-prosjektet. 1. mars starter de opp maskinene.
Fv 17-prosjektet skal finansieres basert på en lik fordeling mellom bompenger og fylkets midler.
Nord-Trøndelag Frp tar Fylkesveg 17 til partiets stortingsgruppe og jobber for at prosjektet havner i skrivebordsskuffen for godt.
– Jeg frykter at Fremskrittspartiet i regjering er i ferd med å torpedere hele Fv 17-prosjektet vårt, sier fylkesråd Tomas Iver Hallem (Sp).
Regjeringa vil forenkle innkrevingssystemet i landets bomringer. Rabatter skal standardiseres og særordninger fjernes.
Sjåføren hos Trønderbilene som smadret bomringen på Østbyen i juni, nekter å vedta den store bota etter ulykka.
Ingen samferdselsminister har samlet inn så mye bompenger som Frps Ketil Solvik-Olsen. Han skylder på stortingsflertallet.
Namdal Bomvegselskap hadde et noe svakere driftsresultat i 2015, uten at det får noen betydning for når bomringen rundt Namsos skal tas ned.
Etter å ha vært ute av drift i halvannen uke, krever bomstasjonen på Østbyen igjen inn penger.
Sjåføren som smadret bomstasjonen med bussen blir tatt vare på.
Klokka er 10.45, det er mandag. Uhellet skjer noen hundre meter fra politistasjonen i Namsos, men politiet har ikke kapasitet til å rykke ut.
Bomstasjonen på Østbyen ligger nede for telling etter påkjørselen mandag. Det betyr at det er gratis å passere - foreløpig på ubestemt tid.
Det oppsto trafikk-kaos da en buss kjørte inn i bomstasjoen på Østbyen mandag formiddag.
Det er nå 25 år siden nytt tunnelprosjekt gjennom Trolldalen ble lansert – uten at noe har skjedd. Nå luftes tanken om bompengefinansiering.
Fylkesråd for samferdsel, Frode Revhaug, har lansert tanken om forlenget bompengeinnkreving i Namsos for å få realisert bedre transportløsninger mellom Namsos og Overhalla.
Trond Henrik Hansen på Utvorda betalte regninga – så begynte han å tenke: Har jeg vært på bytur med traktoren?
Namdalseid pendlerforening mener bomprosjektet på Fylkesveg 17 gjør det mindre attraktivt å bo på Namdalseid.
Av Egil Bulling, Lars Helbostad, Stein Erik Hanssen, Eva Aune, Elin Måøy, Arne Magnar Bratberg, Tor-Arild Hansen, Erlend Gystad - Namdalseid pendlerforening.
De kaller planen for helt horribel og vil spare namdalingene for bompenger. Derfor legger de nå fram forslag til ny trasé på Fv 17 – over Bratbergåsen.
Nedbetalinga av Namdalsprosjektet er i rute, og alt tyder på at bommene forsvinner i løpet av 2019.
Fylkestinget skal vedta bompengesøknad for Fv 17/Fv 720 i Verran/Steinkjer med mulighet også for å satse på bompenger i Namsos og Namdalseid.
– Bilistene vil ikke merke noe til dette daglig, men det kan hende det tar noe lengre tid før vi er ferdig, forteller Randi Dille.