Gå til sidens hovedinnhold

«Trappa passer godt inn i strategien om å gjøre Namdalen til et vandre-eldorado»

Reiselivsdirektør Bente Snildal i Visit Namdalen tror Namsostrappa vil gi en stoppeffekt som kan øke byens attraksjonsverdi.

For abonnenter

NAMSOS: – Vi driver med markedsføring av hele Namdalen, og opplever at Namsos er den plassen som gir oss flest klikk på nettsidene våre. Da handler det om å fylle på med aktiviteter som folk kan være med på. Dersom Namsostrappa blir realisert, tror jeg den øke interessen for Namsos og omegn ytterligere. Den vil gi en stoppeffekt, som kan bety mye for hele regionen.

Les også

Se den spektakulære videoen av det nyeste påfunnet i Namsos: – Målet vårt er å lage et smykke av ei trapp opp til Klompen

Plukker ut 70 turer

Hun snakker varmt om Visit Namdalens satsing på vandreturisme, og mener dette prosjektet passer som hånd i hanske for å kunne innfri ambisjonen.

– Trappa passer godt inn i strategien om å gjøre Namdalen til et vandre-eldorado i Midt-Skandinavisk sammenheng. Vi har i samarbeid med kommunene plukket ut de 35 beste turmålene i Indre Namdal, og skal i gang med å finne de 35 beste langs kysten – inkludert Namsos og Overhalla. Dette skal være merkede turer som varierer i vanskelighetsgrad – fra lavterskeltilbud til toppturer.

Med dette som bakteppe, trekker Snildal fram Namsostrappa som et eksempel på noe som kan gi denne satsinga god markedsføring.

– Byvandringer og nærturer er en del av det folk søker etter, og kanskje kan dette bidra til å trekke besøkende fra sørdelen av fylket til Namsos – kombinert med guiding, mat og overnatting på et flott hotell, for eksempel. Her kan en kombinasjon av opplevelser og byliv passe inn i mange sammenhenger. Med Klompen lett tilgjengelig får du på en måte naturen rett inn i byen, mener Snildal.

Les også

Bernt (88) gleder seg til å gå trappa opp Klompen

Zipline til sentrum?

Hun synes Namsos gjerne kan tenke virkelig stort, og utvikle ideen om trappa videre.

– Det er allerede en etablert klatreklubb i byen – med klatreløype opp Klompen. Jeg mener dette kan utvikles kommersielt, i flere faser: Fase én var etableringa av paviljongen. Fase to blir bygging av Namsostrappa, og så kan fase tre blir utvikling av zipline fra byfjellet og ned til rådhuset i sentrum, sier reiselivsdirektøren i Visit Namdalen med et smil.

Kommentarer til denne saken