Det er gledelig å lese i NA 30. juli at bilsalget i Namdalen går godt. Spesielt gledelig er det å lese at elbilen totalt dominerer på «bestselger» listene. Nå har det endelig kommet gode elbil alternativ for oss som også trenger å trekke tilhenger og pakke bilen full av bagasje en gang i blant. Elbil satsingen har vært en bevisst politisk satsing der Venstre i flere år har gått i bresjen, det har gitt resultater. Utslippene fra transportsektoren går ned i Norge, og folk flest har fått tilgang på nye og moderne biler.

Man skulle tro at det faktum at el-bilen endelig har blitt et godt alternativ for oss på bygda ville bli feiret av de fleste politiske partier, men nei – situasjonen er det motsatte. Så godt som alle andre politiske parti enn Venstre – ønsker å påføre «bygde-elbilen» flere hundre tusen kroner i økte avgifter. Slike politiske grep vil i praksis strupe all innovasjon av nye kraftige elbiler – og igjen gjøre elbilen til en kuriositet forbeholdt urbane eliter.

En forsmak på rød-grønn elbil politikk har vi allerede på Fv. 17 der SP og Ap har valgt å innføre maksimal elbilsats i bommene. Stortinget har vedtatt at elbilsatsen kan være maks 50 prosent av fossiltakst, og SP-AP utnytter dette maksimalt til ugunst for elbileiere langs FV 17 – mens elbil eiere i Oslo kan nyte godt av 80 prosent reduksjon i bompenger der.