Widerøe trenger en sunn og seriøs konkurrent, som kan få penger ut av å frakte namdalinger til Oslo

Widerøe-fly

Widerøe-fly Foto:

Av
DEL

LederDette er en leder. Lederen gir uttrykk for avisens holdning.Widerøes Flyveselskap AS har bestemt seg for å legge ned direkteruta mellom Rørvik og Namsos til Gardermoen på permanent basis. Etter at de reduserte tilbudet tidligere i år, var det ikke uventet at de gikk til dette drastiske skrittet. Det ikke annet enn skuffende og mistanken om at dette er et politisk spill fra selskapet forsterkes.

For fortsatt holder de døra til cabinen på gløtt til å ta opp ruta igjen hvis staten fjerner passasjeravgifta og endre beskatninga. Kort sagt vil de ha bedre rammevilkår. Det er en ærlig sak, men da bør det spilles med åpne kort og ikke bruke passasjene som bønder i et sjakkspill.

Widerøe har en lang historie bak seg som selskapet som knyttet distriks-Norge sammen. De har vært en viktig aktør for samfunnsstrukturen i vårt langstrakte land. Flere av deres ruter subsidieres av staten for å opprettholde rutetilbudet.

Direkteruta til Oslo var ikke omfattet av denne støtteordninga da den ble etablert i 2017. Ruta ble møtt av stormende jubel i Namdalen og passasjertallene skjøt i været ved begge lufthavnene bare i løpet av kort tid. Derfor er det mange som ikke forstår hvordan Widerøe kan hevde at ruta ikke var økonomisk bærekraftig.

Spesielt med tanke på at passasjeravgiften ble betalt av passasjene selv og at billettene ofte var billigere enn rutene som ble subsidiert av staten. For tiden ligger flyselskapene med brukket rygg grunnet koronapandemien. Det er selvsagt alvorlig for de det angår, men fram i tid vil ting normalisere seg, også flytrafikken.

Overhallaordfører Per Olav Tyldum sier til NA at de må jobbe for å finne politiske løsninger. Det er selvsagt en riktig veg å gå og en skal lytte til hva Widerøe har på hjertet. Også om hvor mye de mener at fellesskapet skal bidra til for at rammevilkårene blir bedre for dem. Men de må ikke få fritt spillerom.

Widerøe fikk ei høy stjerne da de opprettet direkteruta fra Rørvik/Namsos til Oslo. Populariteten har dalt faretruende etter nyheten de slapp onsdag. Vi ønsker på ingen måte en aktør som lavprisselskapet Wizz Air på lufthavnene i distriktene, men det er heller ikke sunt at Widerøe nærmest har en monopolposisjon. De trenger en sunn og seriøs konkurrent, som kan penger ut av å frakte namdalinger til og fra Oslo.


Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken