NAMSOS: – Jeg ble vel klar over «Hainnel lokalt» i månedsskiftet oktober-november, og etter det har jeg scannet koden når jeg har handlet hos bedrifter som er med på kampanjen. Det er viktig å ta vare på små, lokale aktører, mener Seem.
44-åringen møtte onsdag opp i Bohus Hustad sine lokaler på Østre byområde i Namsos, hvor hun fikk overlevert det synlige beviset på at hun er vinner av julekampanjen i «Hainnel lokalt»: Et gavekort på 40.000 kroner fra møbelsenteret.
– Nå kan du velge og vrake i alt det vi har, smiler varehussjef Knut Rasmussen i Bohus Hustad idet gavekortet skifter eier.

Håper bil og andre premier kan bidra til økt handel lokalt
Nytt spisebord til kjøkkenet
Og for vinneren passer det bra med et gavekort akkurat nå.
– Vi skal pusse opp kjøkkenet i mars, og jeg tenker gavekortet skal bli brukt til et nytt spisebord. Og kanskje en ny tv-benk. Eller begge deler, sier hun og ler.
– Har du vinnerlykke?
– Egentlig ikke. Men jeg vant faktisk en julekalender fra Apotek 1 i Grong rett før jul. Nå må jeg vel tippe Lotto også, sier en fornøyd vinner.
«Hainnel lokalt»-kampanjen ble lansert i september, og salgssjef Lars Petter Danielsen i Namdalsavisa opplyser at 34 bedrifter er med på kampanjen. Firmaene som er med får promotere så mange tilbud de ønsker på fronten av NAs mobil- og nettsider for en fast pris per måned.
– Storparten av bedriftene som deltar er i Namsos, men det er også med lokale handelsaktører i Grong, på Rørvik og i Kolvereid.
Hovedpremie verdt 100.000 kr
Alle butikkene som er med på «Hainnel lokalt»-kampanjen har en egen monter med QR-kode. Denne koden må kundene scanne via appen for å kunne være med i trekninga av premier.
– Hver uke trekkes det ut en vinner som får 1.000 kroner fra Grong sparebank. Nå i julekampanjen ble altså Yvonne trukket ut som vinner av et gavekort fra Bohus verdt 40.000 kroner, og hovedpremien trekkes i forbindelse med Namsosmartnan neste år. Vinneren får lease en Ford Kuga hybrid fra Otto Moe gratis i ett år – og premien har en anslagsvis verdi på hele 100.000 kroner, sier Danielsen.
– Hvordan er kampanjen blitt mottatt blant kundene?
– Vi har merket en fin økning i antall scanninger, fra 50-60 den første uka til rundt 200 nå før jul. Totalt er det registrert 2.400 scanninger siden oppstarten, forteller Lars Petter Danielsen i NA.